Забезпечення ефективності формування екологічних знань та культури інженерного мислення у дітей дошкільного віку.
Забезпечення ефективності формування екологічних знань та культури інженерного мислення у дітей дошкільного віку.
Основою формування свідомого ставлення до природи є знання про неї.
Дошкільний вік – найважливіший етап у становленні екологічного світогляду людини, що передбачає створення передумов гуманної взаємодії з природним довкіллям. Ознайомлення дітей з природою є засобом створення свідомості реалістичних знань про навколишній світ,заснований на чуттєвому досвіді.
Серед багатьох напрямків ознайомлення дошкільнят із природою важливим є формування в дитини цілісної картини навколишнього світу.
Відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти, одним із завдань є виховання у дошкільників інтересу і любові до природи,бережливе й турботливе ставлення до рослин й тварин. Важлива передумова цього - засвоєння дітьми норм і правил поведінки стосовно об'єктів навколишнього середовища, вироблення у них умінь, необхідних для включення у природоохоронну діяльність.
Державна національна програма „Освіта” („Україна XXI століття”) акцентує увагу на вирішенні завдань дошкільного виховання,що спрямовуються на започаткування основ екологічної культури,забезпечення пізнавальної активності дошкільників. Зміна соціально-економічної ситуації в країні посилює необхідність пошуку надійних, оригінальних і ефективних способів навчально-виховної діяльності,запровадження проектних освітніх технологій,що забезпечують розвиток у дітей естетичного відчуття світу природи,речей; реалізацію співробітництва малюків та дорослих;стимулювання дитячої самостійності.
Завдання дбайливого ставлення до природи означені в Конституції України: «Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоди природі».
У Освітній програмі для дітей від 2 до 7 років «Дитина» визначено,що екологічне виховання сприяє розвитку різнобічної і гармонійної особистості,орієнтованої на відтворення екологічної культури суспільства.
Ознайомлення дітей дошкільного віку зі світом природи має вирішувати одне з головних завдань: допомогти дитині усвідомити себе активним суб’єктом природи та світу,у якому живе дитина.
Тому метою роботи педагогів з екологічного виховання є: формування природничої компетентності в процесі створення інтегрованих проектів.
Вихователь ставить перед собою наступні завдання екологічного змісту в рамках екологічного проекту:
- Навчити дітей бачити взаємозв'язок між рослинами і тваринами, розуміти, як людина впливає на їхнє життя;
- Спонукати до міркування,побудови самостійних гіпотез, виведення висновків на основі здобутих результатів;
- Розвивати естетичні почуття: любові,поваги,бережливого ставлення по відношенню до світу природи.
Для вирішення поставлених завдань доцільно використовувати різні форми і методи роботи: спостереження, досліди, проблемні ситуації, експериментування, екскурсії, мандрівки, заняття – подорожі, заняття – милування, пізнавальні заняття, трудову діяльність, продуктивні види діяльності,мультимедійні покази,хвилинки – роздуми, вікторини, моделювання ситуацій, театралізовані вистави,асоціативні картки,читання художніх творів,казок тощо.
Використання таких цікавих форм у роботі з екологічного виховання сприяє розвитку інтелекту дітей, розширює кругозір,розвиває сенсорні відчуття і спостережливість, діти вчаться встановлювати зв'язки залежності, виявляти причини інаслідки; отже, процес виховання екологічної культури забезпечує всебічний розвиток особистості дитини.
Щоб підвищити цікавість дітей до пізнання природи їх завжди супроводжують герої: дівчинка Калинка, Чомусик, Мудра Сова, Лунтик.
Головна мета різних форм роботи творчого проекту «Птахи рідного краю» - пробудити в серцях дітей бережне ставлення до птахів, вміння допомагати їм, оберігати їх. Діти спостерігають за пташками, їх життям, поведінкою, місцем перебування, дізнаються про особливості життя птахів урізні пори року,яку дошопомогу їм можуть надати люди. Отриманні знання можуть бути закріплені через дидактичні ігри «Назви пташку», «Де ти, пташечко, живеш?»,«Пташки нашого краю».
Доцільно педагогам приділяти увагу краєзнавчій роботі. Так працюючи над проектом «Калина – символ України», діти дізнаються багато цікавого про калину – її цілющі властивості в народній медицині. Вихованці із задоволенням слухають літературні твори, розучують вірші, хороводи, пісні, складають творчі розповіді, які пов’язані з калиною.
Завдяки таким проектам у дітей проявляється інтерес до традицій українського народу, формується любов і повага до рідної землі.
Підсумком проекту може стати висаджування саджанців калини на майданчику і догляд за ними, виготовленнябуклетів «Калина ,та її властивості в народній медицині».
Дієвим у роботі з дошкільнятами є використання асоціативні карт для дітей «Весна тепло несе», «Пташки прилітайте – весну красну принесіть», «Тварини та комахи навесні», ігри з мнемотаблицями – схемами, в яких закладена певна інформація – перетворення з абстрактних символів в образні моделі, колажі.
Під час проведення проектів діти навчаються самостійно знаходити, засвоювати інформацію з різних джерел, аналізувати, робити висновки. Це сприяє розвитку ініціативи,творчості, критичного мислення.
Проекти дають можливість кожній дитині виявити свою індивідуальність, зробити внесок у спільну справу.
Методичною знахідкою для вихователів є творче використання «Фракталів», які сприяють формуванню нестандартного, інженерного мислення дітей. Їх можна побачити в живій та неживій природі. Фрактали сприяють розвитку винахідницьких здібностей, фантастичній уяві, розвивають почуття прекрасного.
Так, педагогам можна розробити ряд малюнків з природних об’єктів,які можна побачити у живій і неживій природі - хмари,сніжинки, гілочка з дерева, квітка, кристали солі, льоду, тощо
Родзинкою у екологічній роботі з дітьми є використання логічних блоків Дьєнеша, які допомагають у формуванні уявлень про об’єкти природи. Вони сприяють розвитку логічного мислення, комбінаторики, аналітичних здібностей, пам’яті, навчають дитину вирішувати логічні задачі за властивостями – від простих ігор до складних.
У роботі з блоками використовуються знаки – символи. За допомогою цих блоків можна не тільки познайомити дітей з геометричними фігурами, кольором , розміром предметів та їх товщиною,а й збагатити уявлення про об’єкти природи.
В ході реалізації проектів створюються нові цікаві нестандартні посібники як для дітей, так і для дорослих які мають на меті розширювати,закріплювати природничі знання дітей,а дорослих спонукають до творчої діяльності.
Доведено, що формування природничої компетентності у дітей має здійснюватися через всі види освітньої діяльності, забезпечуючи всебічний їх розвиток, збагачуючи на цій основі інтелектуальний потенціал,формуючи елементи екологічного світорозуміння.
Творчі знахідки можуть стати надбанням батьків, педагогів, яким не байдужа проблема екологічного виховання.
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ З ДОШКІЛЬНИКАМИ У ЛІТНІЙ ПЕРІОД
Методичні рекомендації
Одним із циклів роботи закладу дошкільної освіти, окрім навчального року, є оздоровчий період, як складова частина роботи ЗДО зі зміцнення та збереження фізичного та психічного здоров’я дітей. На виконання Закону України «Про дошкільну освіту» (із змінами), Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305 (із змінами), Інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 16.03.2012 № 1/9-198 «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період», Листа МОН №1/6894-22 від 22.06.2022 «Про методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період» наказу директора Закладу дошкільної освіти №1 (ясла-садок) «Пролісок» №67 від 07.05.2024 «Про проведення літнього оздоровчого періоду», «Плану роботи ЗДО №1 «Пролісок» на літній оздоровчий період 2024 року» проводиться літнє оздоровлення дітей раннього,молодшого, середнього, старшого дошкільного віку. Із метою забезпечення ефективного оздоровлення та повноцінного відпочинку дітей улітку, створення належних умов для освітньої, культурно-виховної, фізкультурно-оздоровчої роботи під час літнього оздоровлення дітей адміністрацією ЗДО було здійснено комплекс відповідних організаційних заходів. На педагогічній раді закладу затверджено режим дня на літній період, розклад організованої діяльності , плани спортивних і музичних розваг. Керівником закладу вжито заходи щодо забезпечення охорони життя і здоров’я дітей, пожежної безпеки, охорони праці, організовано дієвий контроль за дотриманням «Інструкції з організації охорони життя і здоров’я дітей у ЗДО». У ході підготовки до оздоровчої кампанії відремонтовано павільйони, обладнання на ігрових, спортивних майданчиках, просіяно пісок у пісочницях, підготовлено необхідне ігрове обладнання для ігор із водою та піском, іграшки та спортивне обладнання для рухової активності протягом дня (м’ячі, скакалки, обручі, кеглі), перевірені надувні (плескальні) басейни, засоби медичного обслуговування. На початку червня для педагогічного та обслуговуючого персоналу закладу дошкільної освіти проведено нараду при директору , на якій розглянуто питання щодо завдань на літнє оздоровлення, особливостей планування роботи з дітьми в літній оздоровчий період, режиму дня. Велику увагу приділено питанню попередження та профілактики харчових отруєнь.
Із 1 червня 2024 року Заклад дошкільної освіти №1 «Пролісок» переведено на літній режим роботи.
Протягом літнього періоду в ЗДО функціонує 13 груп.
Літо – пора приємних емоцій та веселого відпочинку для дітей. Та для педагогів у літній період турбот не стає менше. Зробити кожен день перебування дітей у дошкільному закладі влітку насиченим, цікавим і змістовним, організувати їхнє дозвілля на свіжому повітрі та правильно спланувати систему фізкультурно-оздоровчих заходів – ось низка завдань, які стоять перед педагогами закладу дошкільної освіти.
На виконання Закону України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», завдань оновленого Базового компоненту дошкільної освіти педагогічний колектив визначив такі основні завдання на оздоровчий період:
- створення сприятливих умов для ефективного оздоровлення дітей улітку шляхом упровадження сучасних здоров’язбережувальних та здоров’яформувальних освітніх технологій;
- збагачення практичного досвіду дітей через ознайомлення з природою рідного краю, використовуючи епізодичні та довготривалі спостереження, пошуково, дослідницько-есперементальну роботу, засоби художньої літератури та через залучення їх до різних видів дитячої діяльності – ігрової, рухової, пізнавальної, комунікативно-мовленнєвої, трудової;
- взаємодія з батьками з питання формування особистісної культури дитини шляхом виховання патріотичних почуттів, відкриття їй світу культури, мистецтва.
Роботу колективу ЗДО під час літнього оздоровлення спрямовано на максимальне перебування дітей на повітрі, активізацію рухової активності, забезпечення оптимального рухового режиму, збільшення тривалості денного відпочинку, проведення перед обідом та після нього фізичних вправ, водних процедур, бо саме це сприяє досягненню оздоровчо-виховного ефекту. Протягом літнього оздоровчого періоду заплановано літні забави-ігри: змагання-поєдинки, ігри з вітрячками, повітряним змієм, пускання мильних бульбашок, Кольоровий парашут, стрибунчики, веселий м’ячик..
Відповідно до режиму дня протягом літнього періоду, педагоги забезпечують максимальну тривалість щоденного перебування дітей на свіжому повітрі. Окремі види роботи з дітьми, такі як, наприклад, праця і спостереження в природі, ознайомлення з оточуючим у літніх умовах стали значно різноманітнішими. Повною мірою використовуються сприятливі погодні умови літа для цікавих екскурсій і прогулянок, щоб показати дітям те, чого вони не зможуть побачити в інші сезони. Найулюбленішим для малят є дитячий туризм. Ефективно впроваджуються оздоровчі технології, які забезпечують профілактику різних захворювань, поліпшення психоемоційного стану дошкільнят, а саме: арт-анімація, піско-анімація, кольоро-анімація. Щодня на свіжому повітрі проводиться казко-анімація, музико-анімація, пальчикова гімнастика, під час яких використовуються сучасні інноваційні технології: педагогічна спадщина Василя Сухомлинського, прийоми мнемотехніки, піскової анімації, елементи системи музичного виховання Карла Орфа та фізичного виховання Миколи Єфименка. Свіже повітря, зелень дерев, кущів квітучі клумбі,які прикрашають територію ЗДО - все це допомагає виховати у дітей любов та бережне відношення до природи, інтерес до природних явищ. Через любов до природи у дитячих серцях зароджується любов до рідного краю, дитсадка, міста, Батьківщини.
Протягом оздоровчого періоду вихователі ЗДО максимально намагаються залучати батьків до співпраці. У куточках для батьків оформлено інформаційні стенди з рекомендаціями та порадами «Профілактика теплових та сонячних ударів», «Небезпечні комахи», «Правила поведінки у природі», «Безпека вас і ваших дітей: профілактика харчових отруєнь», «Обережно, гриби», «Якщо дитина заблукала», «Дитина і дорога», проведено інструктажі з батьками «Безпека дітей влітку».
“ Особливості національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку”
Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, захищати її свободу і незалежність, людина не може бути свідомим громадянином і моральною особистістю. Тож виховувати основи патріотизму необхідно з дитинства. Нащо ж варто звернути увагу?
Нині, як ніколи гостро набуло актуальності виховання громадянина-патріота, відповідального, відданого своїй країні. Йдеться про повагу до батьків, свого родоводу, традицій та історії рідного народу; працьовитість; патріотичну самосвідомість і громадянську відповідальність; повагу до законів Української держави; досконале знання державної мови тощо. Та чи можливо сформувати ці якості в дошкільників?
Звісно, що в повному обсязі — ні. Проте створити фундамент, на основі якого формуватиметься життєва позиція майбутнього громадянина-патріота, не лише можливо, а й потрібно. Патріотичне виховання в ДНЗ реалізується відповідно до чинних програм і ґрунтується на таких принципах:
Природовідповідність |
Враховуйте вік, релігійну приналежність, особливості фізичного та психологічного розвитку дітей |
Культуровідповідність |
Формуйте патріотизм на основі кращих культурних надбань держави |
Етнізація |
Гармонічно доповнюйте форми роботи етнічним компонентом |
Гуманізм |
Висловлюйте повагу до особистості дитини, її інтересів, прав та запитів. Формуйте людяність, доброзичливість, толерантне ставлення до інших. |
Демократизм |
Зберігайте партнерство, визнаючи право учасників виховного процесу мати власну думку |
Інтегративность |
Враховуйте педагогічні вимоги сім’ї, школи та суспільства. Залучайте до роботи батьків |
Безперервність |
Забезпечуйте цілісність та наступність патріотичного виховання, систематизуючи знання. Формуйте потребу в національному самоусвідомленні вихованців |
Національно-патріотичне виховання завжди було невід’ємною складовою виховного процесу в системі дошкільної освіти України. Адже патріотизм, як і інші якості особистості, починає формуватися в дошкільному дитинстві — у період надзвичайно активного розвитку дитини.
Виходячи з семи основних принципів перед педагогом постають такі завдання національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку, які представлені нормативними документами. Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту»:
• створювати уявлення про соціальну взаємодію людей;
• виховувати любов до своєї родини, країни, та людства в цілому;
• формувати ціннісне ставлення до історії України, її культури, традицій, символів та мови;
• виховувати почуття гідності;
• навчати правил культури поведінки;
• виховувати толерантне ставлення до представників нацменшин;
• заохочувати дбати про культуру та екологію України.
У новій редакції БКДО зазначено, що в дітей старшого дошкільного віку має бути сформована соціально-громадянська компетентність. Зміст цієї компетентності передбачає оволодіння дитиною елементарними знаннями про рідну країну, її символіку, традиції та звичаї. Зокрема, вихованці старшого дошкільного віку повинні знати, що рідна країна має свою територію, на якій проживають українці; що у них є своя культура, звичаї, мова і тд.
Як організувати роботу з дітьми
Виховання любові до Батьківщини — завдання надзвичайно складне, особливо коли йдеться про дітей дошкільного віку. Воно потребує систематичності та певної послідовності. Основними етапами національно-патріотичного виховання дошкільників є:
І.Сформувати у старших дошкільників уявлення та знання про самобутність традицій і звичаїв рідного краю, права та обов’язки дитини, морально-етичні норми взаємодії в суспільстві, повагу до героїв, які сьогодні захищають незалежність України, тощо.
ІІ.Створити позитивний емоційний досвід участі в народних святах, поглиблювати знання дітей про безпосереднє місце проживання, країну. Спонукати дітей використовувати набуті знання на практиці, виявляти патріотичні почуття та громадянські якості під час розв’язування проблемних ситуацій.
ІІІ.Заохочувати дітей зберігати й примножувати культурні надбання рідного краю. Спрямовувати діяльність дітей вияв патріотизму та громадянських якостей у самостійній (зображувальній, мовленнєвій, ігровій, трудовій) та спеціально організованій діяльності.
Почуття патріотизму та національної гідності формуються на основі інтересу дітей до власного оточення. Дорослі впливають на дитину вчинками, поглядами та моделлю поведінки, адже в ранньому віці малюк спершу фіксує емоційне ставлення, а вже потім засвоює певні знання. Організовувати відповідну роботу варто за напрямами, щоб позитивно вплинути на процес становлення особистості-патріота.
Напрями патріотичного виховання:
– Сім’я, родина, родовід та рідний край
– Традиції, звичаї та культурні явища народу
– Історія України, державні символи
– Суспільні явища, довколишній світ
Сім’я та краєзнавство
Дитина має знати своє походження та історію роду. Засвоїти ці знання допоможе дерево родоводу, в якому чітко прослідковуються родинні зв’язки. Дізнавшись, ким були пращури і чого вони досягли, діти намагатимуться наслідувати їх. Це створить атмосферу причетності до спільної справи, в даному випадку – розвитку України.
Дошкільнята молодшої групи повинні знати назву малої батьківщини (міста чи села) і мати загальне уявлення про Україну. У старшій групі — називати визначні місця, знати столицю країни, мати уявлення про походження свого села чи міста. «Територіальний» підхід у вихованні патріотичних почуттів здійснюється за принципом «від найменшого — до найбільшого». Сформувавши уявлення про рідну вулицю, село, район і місто дитина цілісно сприйме свою країну.
Народознавство
Вивчення традицій, звичаїв, культури є важливим напрямом національно-патріотичного виховання в закладі дошкільної освіти. Ознайомте вихованців з культурними надбаннями та цінностями українців, пояснюючи зв’язок минулого та майбутнього. Народні традиції закладають смаки, погляди та норми поведінки, характерні українському народу (гостинність, шанування старших, піклування про менших). Вивчаючи їх, дитина зможе ідентифікувати себе за національною приналежністю, відчути українцем. Знайомлячи дошкільників з українською культурою, доречно робити акцент на творчому сприйнятті знань, а не їх засвоєнні.
Історія держави, символи
Знайомитись з основними історичними подіями дитина починає ще змалечку. Слідкуйте за тим, аби інформація не була викривленою, адже кожна деталь має значення. Наприклад, суттєва різниця є в таких назвах події як Велика Вітчизняна війна та Друга світова війна. Від вашого ставлення до історичних фактів залежить якість патріотичного виховання. Поясніть дітям, що таке символи, навіщо вони потрібні та що в собі несуть. Використовуйте символи на кожному занятті, поглиблюючи та розширюючи знання про них.
Довколишній світ та суспільство
Патріотичне виховання в ДНЗ невіддільно пов’язане з уявленням дитини про довколишній світ. Для формування громадської позиції слід накопичувати знання про життя навколо, доповнюючи їх враженнями й моральними оцінками.
Уявлення дошкільників про суспільство формується двома шляхами:
• індивідуально, природно — під впливом щоденних подій, ситуацій, різноманітності життя;
• комплексно, цілеспрямовано — під час систематизованого освітньо-виховного процесу.
Перший шлях збагачує яскравими емоціями, а другий — узагальнює враження та наштовхує на підсумки. Дітей варто ознайомлювати з довколишнім світом, обираючи цікаві та ефективні форми роботи — екскурсії,спостереження, заняття з розвитку мовлення. Звертайте особливу увагу на власний досвід вихованців. Образи, які на життєвій основі створила їх уява, допоможуть дітям швидко зорієнтуватися в знайомих уявленнях і усвідомити нові. Показником рівня сформованості патріотичних почуттів є ставлення дітей до суспільних подій та процесів.
Орієнтовані теми для занять
– Подорожуємо рідним краєм
– Мій рідний дім
– Природа мого міста
– Видатні особистості нашого краю
– Легенди та перекази
– Національний одяг
– Вишитий рушник
– Народні ігри та забави
– Наша мова солов’їна
– Календарно-обрядові традиції
– Українські страви
– Що для українця хліб
– Народний календар
– Державні символи України
– Народні свята
– Визначні дати
– Важливі історичні події
– Українській оберіг
У роботі з дошкільниками варто віддавати перевагу методам і засобам, які дають змогу зацікавити дітей традиціями та культурою українського народу, спонукають їх виявляти патріотизм і громадянськість відповідно до вікових особливостей.